Kultura

Ljubav i život žene iz ženskog ugla

Izložba Mare Bratoš

Naša  suvremena kultura dugo je vremena tabuizirala  trudno žensko tijelo, premda je to arhetipsko promatranje žene još od paleolitskih vremena Venere iz Villendorfa. Annie Leibovitz fotografirala je nagu glumicu Demi Moore u sedmom mjesecu trudnoće za naslovnicu časopisa Vanity Fair 1991. godine. Iako u početku žestoko licemjerno osporavana kao groteskna i opscena, a sve pod izgovorom borbe za dostojanstvo žene, ta fotografija  postala je ikonom nove senzualnosti i proglašena je jednom od najutjecajnijih fotografija svih vremena. Leibovitz  je inicirala trend nastavljajući ga do danas nedavnom fotografijom trudne Serene Williams kao tamne božice plodnosti.

Mara Bratoš od samih početaka svog umjetničkog stvaranja predstavlja se u ciklusima, izlažući obnažene autobiografske portrete, integrirajući i sintetizirajući duhovni, psihološki i fizički aspekt samoostvarenja. Ti njezini radovi introspektivna su vizualizacija pojedinih životnih faza i psihičkih stanja.

Prije dvadeset godina, zaštitu od ratnih trauma i tuge izazvanih ratom u Dubrovniku, kada je izgubila bliske osobe, tražila je kontemplativno u šumi. U simbolici šume raspoznaje i simboliku života samog koji se oslanja na prirodne cikluse i njihov sinkronicitet.

Fotografije drugog ciklusa, nastalog deset godina kasnije (2006.), posve su ekstrovertne. Energični, otvoreni aktovi obuhvaćaju zamalo cijeli prostor slike, dominirajući njime u prirodnim vitalnim pozama pred posve reduciranom pozadinom  cvjetnog uzorka. Novost je i boja koja potencira doživljaj osnaživanja žene koja je odrasla u životu. 

Novi identitet Mare Bratoš pojavljuje se „drugim stanjem“ u doslovnom i metaforičkom značenju. To je razdoblje  preobrazbe, tjelesnih, psihičkih i emocionalnih promjena, u kojem svaka žena otkriva novu individualnost. Nažalost, prikaze ženskog akta uvijek prati suptilna linija između vulgarnosti i estetske sublimacije tijela. Mara Bratoš, za razliku od glamuroznih portreta slavnih trudnica, donosi svjesnu odluku da u svom pristupu dokumentira stvarnost trudnoće umjesto da je uljepšava. 

Kako je to ujedno i razdoblje ponekad sukobljenih emocija: radosti očekivanja i znatiželje, te sumnje i straha od nepoznatog, odlučuje ga je prikazati u  crno-bijeloj tehnici snimajući objektivno samo svoj torzo ili tek njegove odsječke. Na taj način odstranjuje sve primisli seksualnosti s posebnim naglaskom na reproduktivnu snagu žene, bez erotičnog značenja i pretenzija samopromocije. Mara Bratoč sagledava promjene krajolika svoga tijela iz senzualne perspektive kako bi i gledatelju omogućila doživljaj mekoće svakog pojedinog oblika.

Ovim najnovijim ciklusom, u kojem je sukcesivno bilježila faze svoje trudnoće, pokazuje novu svijest o ženskoj ljepoti koja se mijenja, ali ne blijedi, u različitim fazama života. Dakle, ono što je još jučer bilo skriveno danas se može dijeliti i revidirati u svojoj autentičnoj konotaciji. Čudo životnog stvaranja i privilegija žene da bude glavnim instrumentom prepoznaju dostojanstvo i šarm jedne od najljepših slika koje priroda može stvoriti.’ (Marija Tonković)

Otvorenje izložbe ‘Ljubav i život žene’ umjetnice Mare Bratoš održat će se u ponedjeljak, 11. prosinca 2017. godine u 20 sati, u zagrebačkoj galeriji Greta. 

Izložba ostaje otvorena do 17. prosinca 2017.

https://www.facebook.com/events/1237604153036792/

Facebook komentari

Odgovori